کلاهبرداری در املاک

در این نوشته به برخی موارد کلاهبرداری در مسکن و املاک می پردازیم. همانگونه که میدانید در بازار مسکن ایران هرگونه معامله در زمین یا خانه به گونه ای پر از فشار و استرس است. بسیاری از موارد وکالت مسکن که در موسسه حقوقی و داوری گروه وکلای حامی به آنها رسیدگی میشود از تجربه کم خریدار یا فروشنده و کلاهبردار بودن طرف مقابلشان حکایت دارد.

موارد زیر برخی از انواع شیوه های کلاهبرداری در بخش مسکن و املاک را نشان میدهد:

۱- کلاهبردار ملک را به عنوان مهریه به همسرش میدهد، بعد ملک را میفروشد و به خارج از کشور فرار میکند. سپس همسرش ملک را مطالبه میکند. بعد در دادگاه رای به ابطال معامله میدهد چون مورد معامله مهریه بوده است، سپس زن ملک را گرفته و میفروشد و وی نیز از مملکت خارج میشود. وکیل خریدار نیز نمیتواند کار زیادی از پیش ببرد.

۲- در معامله اگر یک ریال پول جابجا شود معامله رسمی خواهد شد. مثلا اگر شما منزلتان را بفروشید قسط اول یک ریال و قسط دوم ۱۱۹۳۸۴۸۴۸۸۳ ریال باشد، همان یک ریال که جابجا شود ملک در اختیار خریدار است فقط خریدار مقروض فروشنده خواهد بود. و باید قرض خود را ادا کند که ادای آن نیز مسائل خود را دارد و به راحتی میسر نیست.

در قرارداد، بندهای مناسب برای فسخ معامله یا جریمه برای تعهدات دیده نشود، اوضاع برای فروشنده بسیار پیچیده و سخت خواهد شد. به طوری که وکالت ایشان نیز بسیار سخت میشود.

۳- نمونه ای دیگر از کلاهبرداری در مسکن و املاک به طرز نوشتن قرارداد برمیگردد. در قولنامه قرارداد میکنند که مثلا ۲۰ درصد روز قولنامه داده شود، ۶۰ درصد با یک هفته تاخیر، ۲۰ درصد شش ماه دیگر. (توجه کنید که حجم زیادی به صورت کوتاه مدت اما در دو قسط که قسط دوم سنگین است و حجم کمی از قیمت هم برای بلند مدت. ۲۰ درصد اول چون پرداخت ثمن معامله در روز معامله انجام میشود، معامله قفل میشود. اما چک هفته بعد نقد نمیشود و فروشنده نمیتواند در دادگاه ادعایی بکند چون تاریخ انتقال سند ۶ ماه بعد ذکر شده است. بعد از شش ماه که ارزش پول کاهش کرده است، طرف پول را پرداخت میکند و فروشنده نمیتواند معامله را باطل کند)

۴- یک باغ یا ویلا درست میکنند در جایی که آب کافی ندارد و قیمت زمین پایین است. دو سال با تانکر آب میدهند تا درختان جان بگیرند بعد به قیمت زمینی که آب خوب دارد اقدام به فروش ملک میکنند. خریدار بعدا میفهمد که این زمین آب کافی ندارد.

۵- قرارداد مشارکت د ساخت می بندند، پول از مشتریان میگیرند، تبدیل به دلار و طلا میکنند، و احتکار میکنند، به دلایل واهی مانند مجوز و غیره کار نمیکنند و عملا چیزی نمی سازند، دو سال بعد میگویند به دلیل بالارفتن قیمت ها یا پول بیشتری بدهید یا سهم بیشتری میفروشیم. بعد دعوا راه می اندازند و ۵ سال بعد پول مشتری را پس میدهند در حالیکه بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است.

نمونه های دیگر

۶-  در زمین های بی صاحب یا دارای صاحبانی از جنس سازمان های بزرگ هستند که توان یا انگیزه کافی برای مراجعه به زمین های تحت تملک را ندارند، خیلی سریع چندین ساختمان کوچک و بزرگ گاها حتی شهرک میسازند و عده ای آدم بی بضاعت و هوچی گر و پر سر و صدا را در آنها ساکن میکنند، اگر توانستند آن آدمها را به جنگ سازمان مربوطه میفرستند، اگر نتوانستند ساختمانهای را به مردم عادی بدون سند و قولنامه میفروشند. کلاهبرداری کلان اینگونه است.

۷- ملکی میخرید که همه امکانات را دارد. مثلا ویلایی میخرید که آب کشاورزی و برق دارد. بعد از خرید و سکونت متوجه میشوید که همه این امکانات از گلخانه یا باغ کناری تامین شده است. صاحب این باغ یا گلخانه نیز طلب مبلغ هنگفتی میکند، اگر پول را بدهید در کار خلاف قانون شریک شده اید، اگر ندهید امکانات مزبور را از شما میگیرد. تازه این یکی از روشهای کلاهبرداری در زمین و مسکن است که حداقل زمین در آن واقعی بوده و خریدار کلاهی به بزرگی سایر موارد سرش نرفته است.

۸- با ایجاد امیدهای واهی زمین های خارج از بافت را قطعه قطعه میکنند و اقدام به فروش غیرقانونی ملک میکند. در این موارد ممکن است تا سالها بعد کسی متوجه نشود سپس هزاران مشکل برای خریدار زمین بوجود می آید.

۹- طرف بدهی مالیاتی دارد، اداره مالیات حکم حقوقی مصادره اموال را میگیرد اما تا سند بازداشت شود دو ماه طول می کشد. در این فاصله کلاهبردار ملک را میفروشد و غیرقانونی به خارج میرود، بعد دادگاه حکم میدهد که فروش ملک بعد از حکم مصادره بوده و ملک را از خریدار نگون بخت میگیرد. صاحب قبلی ملک هم فرار کرده است. این یکی از بدترین انواع کلاهبرداری در مسکن و املاک است.

این همه مواردی که خواندید فقط مشتی از خروار بودند، هر روز کلاهبرداران شیاد روشهای جدیدتری را توسعه میدهند که به عقل جن هم نمیرسد.
موسسه حقوقی گروه وکلای حامی با تخصص ۱۰ ساله در وکالت پرونده های ملکی در این زمینه میتواند راهنمای همه جانبه برای شما باشد. بدون مشورت با یک وکیل یا موسسه حقوقی فروش ملک، فروش خانه یا زمین و یا خرید به شدت پرهیز کنید.

کلاهبرداری در املاک

در کل، درصورت بروز هرگونه سؤال یا مشکل حقوقی، مشاوره گرفتن از کارشناسان حقوقی می تواند به شما کمک کند.

نیاز به مشاوره (رایگان) حقوقی دارید؟ با ما در تماس باشید !!

جهت دریافت اطلاعات بیشتر و همچنین دریافت مشاوره

تلفنی و مشاوره تخصصی

مشاوره آنلاین ۱ : ۰۹۰۰۴۰۴۵۶۴۵

مشاوره آنلاین ۲ : ۰۹۰۰۴۰۴۵۷۴۵

مشاوره آنلاین ۳ : ۰۹۰۰۴۰۴۵۸۴۵

همین الان تماس بگیرید..!


لینک های مرتبط :

دیدگاه و سوالات خود را مطرح بفرمایید.

۱۹ + ۱۶ =