مشاوره حقوقی سفته

معرفی انواع صفته + بهترین وکیل سفته

سفته سندی است که به موجب آن امضاء کننده متعهد می شود تا مبلغی را در موعد معین یا عندالمطالبه در وجه حامل یا شخص معین یا به حواله کرد او بپردازد . سفته علاوه بر امضا یا مهر متعهد باید مشخص کننده مبلغ تعهد شده ، گیرنده وجه و تایخ نیز باشد.

برای وصول سفته دو راه وجود دارد اولین راه از طریق اجرای اسناد رسمی است چون سفته از اسناد لازم الاجرا است در صورتی که دارنده به وظایف قانونی خود عمل کرده باشد می تواند علیه صادر کننده ، پشت نویس و ضامن به اجرای اسناد رسمی واقع در اداره ثبت مراجعه و تقاضای توقیف اموال بلامعارض اشخاص فوق و وصول طلب خود را کند.

راه دیگری از طریق مراجعه قاضی دادگستری است دارنده سفته با تقدیم دادخواست حقوقی علی یک یا تمام مسئولان سند تجاری اقامه دعوی میکند و در صورتی که به محکومیت قطعی صادر کننده منجر شود واگر اموالی از محکوم تحصیل نشود میتواند به استناد قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی تقاضای بازداشت شخص محکوم را کند. سفته در صورتی از اختیار قانونی برخوردار است و می توان برای وصول آن از طریق مراجع قانونی و قضایی اقدام کرد که واجد وصف شکلی قانونی باشد.

گاهی اوقات مشاهده  می‌شود که شخص برای استخدام در جایی از او مطالبه سفته می‌شود که چه آثاری در پی خواهد داشت که ممکن است نیروی کار مرتکب خلاف شود و کارفرما با توجه به ادله قانونی خسارت خود از آنجا استیفا نماید و اگر با پایان یافتن قرارداد شخص مطالبه سفته نماید و کارفرما استنکاف می‌نماید جرم خیانت در امانت محقق می‌شود ولی اگر سوء استفاده نکرده باشد باید استرداد سفته را مطالبه کند

انواع سفته

تمامی انواع سفته ها از نظر شکلی و قانونی یکسان هستند اما با توجه به علت استفاده به گروه های مختلفی دسته بندی می شوند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم.

  • سفته جهت پرداخت وام

امروزه بانک ها به ازای تسهیلات و وام هایی که در اختیار مشتریان قرار می دهند به منظور اطمینان حاصل نمودن از بازپس گیری وام اقدام به دریافت سفته یا وثیقه از فرد متقاضی می نمایند.

  • سفته برای تضمین حسن انجام کاری

معمولا کارفرمایان در زمان عقد قرارداد با پرسنل خود برای آنکه کارگران و کارمندان را نسبت به انجام وظایف خود متعهد نمایند از آن ها سفته می خواهند. سالانه دعاوی متعددی در این زمینه در دادگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد.

روش های وصول سفته

در صورتی که وجه سفته در موعد مقرر تعیین شده پرداخت نشود و یا اگر قوانین ذکر شده در قراردادها با کارفرمایان رعایت نشود، به دلیل اینکه سفته از اسناد لازم الاجرا می باشد، دارنده می تواند ازطریق اجرای اسناد رسمی ثبت اقدام نماید.

دارنده سفته تا ده روز بعد از تاریخ سر رسید باید برای واخواست آن اقدام نماید در این صورت می تواند به اداره ثبت مراجعه کند و درخواست توقیف اموال بلامعارض صادرکننده، پشت نویس و ضامن سفته را دهد تا مطالبات خود را وصول نماید واگر در زمان تعیین شده اقدام نکند  برای مطالبه دیگر مزایای سند تجاری را نخواهد داشت و ‏تنها می تواند علیه صادر کننده اقدام نماید.  اگراموالی ازصادرکننده یافت نشد ، می تواند با ‏استفاده ازقانون اجرای محکومیت های مالی برای بازداشت شخص محکوم تا وصول کامل دین اقدام کند یا ازطریق مراجع قضایی دادگستری و تنظیم دادخواست ،علیه تمامی  افراد فوق اقدام کند.

بهترین وکیل سفته

هر یک از وکلا در زمینه حقوقی یا کیفری خاصی مشغول به فعالیت هستند که وکیل تجاری یا چک نیز یکی از آن ها است. وکیل مالی و اسناد تجاری به صورت کاملا رسمی در حوزه مالی و اسناد تجاری مشغول به کار هستند. این وکلا می توانند اقدامات مختلفی را انجام دهند که از جمله آن ها می توان به مطالبه وجه چک و سفته، مطالبه ثمن معامله، مطالبه وجه بر مبنای رسید عادی، فک رهن، صدور قرار تامین خواسته و … اشاره نمود.

بهترین وکیل چک و سفته باید دارای ویژگی های خاصی باشد تا بتواند به خوبی از حقوق موکل خود دفاع نماید. از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مسلط بودن به انواع اسناد تجاری و رسمی مانند سفته، برگه سهام، چک
  • مسلط بودن بر پروسه صدور قرار تامین خواسته و همچنین نحوه توقیف اموال
  • مهارت داشتن و مسلط بودن در دفاع از چک کیفری و جلوگیری نمودن از حقوقی شدن چک
  • دفاع عادلانه و عاقلانه در جلسه دادگاه از موکل و پیگیری نمودن مستمر پرونده

هزینه وکیل برای سفته

بنابراین افرادی که بخواهند با مراجعه به مراجع قضایی به وصول سفته و چک های خود بپردازند برای آنکه بتوانند سریع تر به حق خود دست یابند بهتر است که از وکیل مالی و سفته کمک بگیرند هزینه وکیل برای سفته به عوامل مختلفی بستگی دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به رزومه وکیل، میزان آگاهی و تخصص وی و همچنین تسلط بر امور قانونی و … اشاره نمود. البته آیین نامه هایی برای تعرفه دستمزد وکلا وجود دارد که تمامی وکلا بر اساس آن باید عمل نماید و نباید تقاضای حق الوکاله بیشتری داشته باشند.

موسسه حقوقی و داوری گروه وکلای حامی دارای بهترین وکلای تهران در زمینه سفته است که شما هر سوال حقوقی در این زمینه داشته باشید می توانید از وکلای مجرب و با تجربه ما بپرسید و در صورت تمایل پرونده خود را به وکلای مجرب موسسه حقوقی و داوری گروه وکلای حامی بسپارید.

 تماس با مشاورین آنلاین :

مشاوره آنلاین ۱ : ۰۹۰۰۴۰۴۵۶۴۵

مشاوره آنلاین ۲ : ۰۹۰۰۴۰۴۵۷۴۵

مشاوره آنلاین ۳ : ۰۹۰۰۴۰۴۵۸۴۵

همین الان تماس بگیرید..!

دیدگاه و سوالات خود را مطرح بفرمایید.

۱۷ − دوازده =